Iepējamā misija skolā

Kārlis Greitāns

Ķīmijas un dabaszinību skolotājs

Skola, kur strādās un priekšmeti, ko mācīs

Edgara Kauliņa Lielvārdes vidusskolā ķīmiju un dabaszinības.

Izglītība

Bakalaura grāds ķīmijā, iegūts Rīgas Tehniskajā universitātē.

Pieredze

Kārlis studiju laikā aktīvi darbojies Studentu pašpārvaldē, bet savus pētnieka sasniegumus demonstrējis starptautiskā zinātniskā seminārā Daugavpils Universitātē. Dotības pedagoģijā viņš jau ir pārbaudījis, pasniedzot ķīmijas privātstundas gan skolēniem, gan pirmo kursu studentiem. Un tā soli pa solim Kārlis ir tuvojies dalībai IESPĒJAMĀ MISIJĀ.

Intereses

Politika, ceļošana, dārzkopība.

Kārlis un IESPĒJAMĀ MISIJA

“Man gribas skolu padarīt par vietu, kur visiem būtu forši. Kur katru dienu var uzzināt kaut ko pārsteidzošu, jaunu un vērtīgu dzīvei. Un iegūt vēlmi izzināt.” Latvijā ir senas ķīmijas tradīcijas, un Kārlis ir pārliecināts, ka tās nedrīkst pārtraukt. Arvien jaunus ķīmijas talantus var radīt, mērķtiecīgi strādājot jau no pamatskolas un Kārlis to ir gatavs darīt, iedvesmojot skolēnus savas ķīmijas zināšanas izmantot sadzīvē.

Kārlim vidusskolas laikā bija iespēja doties uz vasaras skolu Vācijā, kur viņš izvēlējies mācīties ķīmiju, un to nav nožēlojis līdz šai dienai. Bijis aizraujoši vārīt pašam ziepes un sintezēt tādu populāru medikamentu kā aspirīns. Kārlim tas devis pašapziņu un prieku, ko tagad viņš vēlas nodot saviem skolēniem.

Uz jautājumu, kā Kārlis klasi pievērsīs ķīmijas pasaulei, viņš nevilcinoties atbild: “Es parādītu kādu interesantu eksperimentu, iespējams, mistisku, mazliet bīstamu.” Bet ar meiteņu auditoriju Kārlis strādātu,  veidojot šampūnus un krēmus. “Ķīmija ir vispapkārt, tikai jāprot to izmantot.”

Kārlim nozīmīga tēma ir saudzīga attieksme pret vidi, tādēļ viņš, mācot ķīmiju, īpašu uzmanību pievērsīs zaļajai domāšanai un skolēniem parādīs, cik daudz viņi var palīdzēt videi, tikai nedaudz mainot savus ikdienas ieradumus. Ieskatoties ķīmiskajos procesos dziļāk, Kārlis pamana sakarības  - ja videi kaitīgās vielas var aizstāt ar videi draudzīgām, tad cilvēku attiecībās kurnēšanu var aizstāt ar breinstormingu jeb ideju prāta vētru.

Darbs skolā

Noslēdzoties Vasaras akadēmijai, rudenī dalībnieki uzsāk darbu skolā un divus gadus strādā par pilna laika skolotājiem galvenokārt ar 5. – 12. klašu skolēniem, pasniedzot savai izglītībai atbilstošus mācību priekšmetus. Tas, kāda vecuma skolēni konkrēti būs jāmāca, ir atkarīgs gan no dalībnieku vēlmēm, gan no skolas vajadzībām. Katrā situācijā cenšamies atrast labāko risinājumu abām iesaistītajām  pusēm. Mūsu līdzšinējie programmas dalībnieki atzīst, ka darbs skolā  attīsta prasmes risināt dažādas problēmas, noteikt mērķus savai profesionālajai darbībai un atbalstīt skolēnus viņu mērķu sasniegšanai, un uzņemties atbildību par sasniedzamo darba rezultātu.

Tāpat kā dalībniekus, katru gadu programmā aicinām pieteikties arī skolas visā Latvijā, kurām nepieciešami skolotāji. Iespējamā misijacenšas rast labāko risinājumu gan skolām, kuras meklē skolotājus un  piedāvā darbavietas, gan jaunajiem dalībniekiem. Taču tas negarantē, ka darbavieta vienmēr tiks nodrošināta tieši tur, kur dalībnieks vēlas.

Pašlaik dalībnieki strādā vai strādājuši 81 dažādās skolās visā Latvijā – lauku pamatskolās un vidusskolās, novadu centru un pilsētu  vidusskolās, valsts ģimnāzijās, mazākumtautību skolās u.c. Mums nav noteikts skolu loks, kurās strādā Iespējamās misijas dalībnieki. Vairāk kā puse (54%) no dalībskolām ir reģionu skolas (44 skolas, 37 skolas Rīgā vai Pierīgā).



Video: 21. gadsimta skola - Lielvārde